پایان دوران «NPCهای احمق»؛ لو رفتن دموی محرمانه NVIDIA ACE 2.0 و انقلابی که بازی‌های ۲۰۲۶ را زیر و رو می‌کند
تکنولوژی

پایان دوران «NPCهای احمق»؛ لو رفتن دموی محرمانه NVIDIA ACE 2.0 و انقلابی که بازی‌های ۲۰۲۶ را زیر و رو می‌کند

#631شناسه مقاله
ادامه مطالعه
این مقاله در زبان‌های زیر موجود است:

برای خواندن این مقاله به زبان دیگر کلیک کنید

۱. مقدمه: یک لیک یکشنبه‌ظهری!

دنیای گیمینگ سال‌هاست که در زمینه گرافیک پیشرفت کرده، اما هوش مصنوعی کاراکترها (NPCها) تقریباً در سال ۲۰۰۵ گیر کرده است. هنوز هم در بازی‌های بزرگ ۲۰۲۵، وقتی با یک NPC صحبت می‌کنید، او ۳ یا ۴ جمله تکراری را مثل طوطی تکرار می‌کند.
اما ویدیویی که ساعاتی پیش توسط یک اکانت ناشناس در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) منتشر شد، نشان می‌دهد که این دوران به پایان رسیده است. این ویدیو که ظاهراً مربوط به یک ارائه داخلی برای شرکای تجاری انویدیا بوده، نسخه تکامل‌یافته‌ای از تکنولوژی NVIDIA ACE را نشان می‌دهد که سطح تعامل با کاراکترهای بازی را از "انتخاب دیالوگ" به "مکالمه واقعی" ارتقا می‌دهد.

۲. کالبدشکافی ویدیو: آهنگر کینه‌ای!

بیایید دقیقاً بررسی کنیم در این ویدیوی ۶۰ ثانیه‌ای چه می‌گذرد. دمو در یک محیط قرون‌وسطایی (با گرافیک آنریل انجین ۵) جریان دارد.

تصویر 1

۲.۱. سکانس اول: توهین

گیمر (که با میکروفون صحبت می‌کند) به سمت یک آهنگر می‌رود و می‌گوید: «هی پیرمرد، یه شمشیر تیز می‌خوام، زود باش وقت ندارم.»
در بازی‌های فعلی، آهنگر احتمالاً همان دیالوگ همیشگی «بهترین شمشیرها اینجاست» را می‌گفت. اما در ACE 2.0، چهره آهنگر در هم می‌رود (انیمیشن صورت ریل‌تایم) و با لحنی سرد می‌گوید: «با این لحن صحبت کردن، اینجا چیزی گیرت نمیاد غریبه. بهتره بری جای دیگه.»

۲.۲. سکانس دوم: حافظه بلندمدت

نکته انقلابی اینجاست: گیمر از مغازه خارج می‌شود، در شهر می‌چرخد (Time Skip در ویدیو رخ می‌دهد) و دوباره برمی‌گردد.
گیمر این بار با لحنی دوستانه می‌گوید: «سلام، معذرت میخوام بابت رفتار قبلم. شمشیر داری؟»
آهنگر بلافاصله جواب می‌دهد: «آه، بالاخره یاد گرفتی مودب باشی؟ باشه، ولی چون دفعه قبل بی‌ادب بودی، قیمت‌ها برای تو ۲۰ درصد گرون‌تره.»
این یعنی NPC نه تنها دیالوگ می‌سازد، بلکه «حافظه رویداد» (Episodic Memory) دارد. او تعامل قبلی را به یاد دارد و بر اساس آن، پارامترهای بازی (قیمت فروش) را تغییر داده است.

تصویر 2

۳. تکنولوژی پشت پرده: ACE 2.0 چگونه کار می‌کند؟

۳.۱. مغز سه لایه

طبق تحلیل‌های فنی، ACE 2.0 فقط یک چت‌بات مثل ChatGPT نیست که به بازی وصل شده باشد. این سیستم از سه لایه تشکیل شده است:

تصویر 3
  • LLM (مدل زبانی): برای تولید متن و دیالوگ.
  • RAG (بازیابی اطلاعات): برای دسترسی به "Lore" (داستان) بازی و "History" (تاریخچه رفتار گیمر). NPC می‌داند در چه دنیایی است و شما قبلاً چه کار کرده‌اید.
  • تصویر 4
  • NeMo SteerLM: این ماژول جدید انویدیاست که به NPC اجازه می‌دهد "شخصیت" و "مود" داشته باشد. (مثلاً: این کاراکتر ۵۰٪ خسیس، ۸۰٪ زودرنج و ۱۰٪ ترسو است).

۳.۲. Audio2Face: لیپ‌سینک جادویی

مشکل بزرگ دیالوگ‌های تولید شده توسط AI این است که انیمیشن صورت با صدا هماهنگ نیست. در این دمو، تکنولوژی Audio2Face انویدیا به صورت آنی (Real-time)، صدای تولید شده توسط AI را آنالیز می‌کند و حرکت لب، گونه و ابروی آهنگر را دقیقاً با احساسات کلامش هماهنگ می‌کند. وقتی آهنگر عصبانی بود، ابروهایش درهم رفت و وقتی راضی شد، عضلات گونه‌اش شل شد.

۴. تاثیر بر گیم‌پلی: مرگِ کوئست‌های خطی

۴.۱. پایان راهنماهای قدم‌به‌قدم

تصور کنید این تکنولوژی در GTA VI یا The Witcher 4 پیاده شود.
دیگر هیچ "راهنمای قدم‌به‌قدم" (Walkthrough) ثابتی وجود نخواهد داشت. اگر شما با یک کارآگاه پلیس در بازی بد صحبت کنید، ممکن است او کلاً از دادن اطلاعات کلیدی پرونده به شما خودداری کند و مجبور شوید راه دیگری پیدا کنید. اگر با یک تاجر دوست شوید، ممکن است او راز یک گنج مخفی را فقط به شما بگوید.
این یعنی «گیم‌پلی نوظهور» (Emergent Gameplay) به معنای واقعی کلمه. هر بازیکن، داستان منحصر‌به‌فرد خودش را خواهد داشت که توسط نویسنده بازی نوشته نشده، بلکه توسط تعامل او با هوش مصنوعی خلق شده است.

۴.۲. NPCهایی که دروغ می‌گویند

یکی از ترسناک‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های این لیک، جایی است که گفته می‌شود NPCها قابلیت «فریب» (Deception) دارند. اگر کاراکتری بر اساس شخصیتش "دروغگو" تعریف شده باشد، ممکن است به شما آدرس اشتباه بدهد تا شما را در تله بیندازد، و وقتی برگشتید و اعتراض کردید، وانمود کند که حافظه‌اش یاری نمی‌کند!

۵. چالش‌ها: چرا هنوز این را نداریم؟

۵.۱. تاخیر (Latency)

بزرگترین مانع فعلی، سرعت است. در ویدیوهای قبلی، بین صحبت گیمر و جواب NPC حدود ۲ ثانیه مکث وجود داشت (مثل تماس تصویری با اینترنت بد). اما در لیک امروز، پاسخ‌ها تقریباً آنی بود. شایعه شده که انویدیا توانسته مدل‌ها را فشرده کند تا مستقیماً روی NPU و کارت گرافیک‌های سری RTX 50 اجرا شوند و نیاز به ارسال صدا به سرور ابری را حذف کنند.

۵.۲. هزینه سخت‌افزاری

اینجاست که مقاله ظهر امروزمان (درباره گرانی کارت‌های انویدیا) معنی پیدا می‌کند. اجرای ACE 2.0 به صورت Local نیاز به کارت گرافیک‌های قدرتمند با VRAM بالا دارد. احتمالاً این قابلیت فقط روی کارت‌های RTX 5070 به بالا در دسترس خواهد بود، که شکاف بین سیستم‌های High-End و کنسول‌های معمولی را بیشتر می‌کند.

۶. ارتباط با ایجنت‌ها

دیشب درباره "ایجنت‌های هوشمند" صحبت کردیم که کارهای ما را انجام می‌دهند.
حالا این را در بازی تصور کنید: NPCها در واقع "ایجنت‌هایی" هستند که در دنیای بازی زندگی می‌کنند. آن‌ها فقط منتظر شما نیستند؛ ممکن است آهنگر وقتی شما نیستید، برود و برای خودش مواد اولیه بخرد (چون موجودی‌اش تمام شده) یا با NPC نانوایی دعوا کند. دنیای بازی حتی وقتی شما در آن حضور ندارید، "زنده" و در حال تغییر است.

۷. جمع‌بندی تکین پلاس

ویدئوی لو رفته امروز، فقط یک دموی گرافیکی نیست؛ پنجره‌ای به آینده سرگرمی است.
سال ۲۰۲۶ سالی خواهد بود که مرز بین "بازی ویدیویی" و "شبیه‌ساز زندگی" محو می‌شود. اگر این تکنولوژی به درستی پیاده شود، ما دیگر با مدل‌های سه‌بعدی بی‌روح طرف نیستیم؛ ما با موجودات دیجیتالی‌ای سروکار داریم که می‌بینند، می‌شنوند، یادشان می‌ماند و قضاوت می‌کنند.
نظر شما چیست؟ آیا دوست دارید NPCها رفتار بد شما را به یاد داشته باشند، یا ترجیح می‌دهید همان عروسک‌های خیمه‌شب‌بازیِ فراموش‌کار باقی بمانند؟

author_of_article

مجید قربانی‌نژاد

مجید قربانی‌نژاد، طراح و تحلیل‌گر دنیای تکنولوژی و گیمینگ در TekinGame. عاشق ترکیب خلاقیت با تکنولوژی و ساده‌سازی تجربه‌های پیچیده برای کاربران. تمرکز اصلی او روی بررسی سخت‌افزار، آموزش‌های کاربردی و ساخت تجربه‌های کاربری متمایز است.

دنبال کردن نویسنده

اشتراک‌گذاری مقاله

فهرست مطالب

پایان دوران «NPCهای احمق»؛ لو رفتن دموی محرمانه NVIDIA ACE 2.0 و انقلابی که بازی‌های ۲۰۲۶ را زیر و رو می‌کند