۱. جادوگر ژاپنی: چگونه Metroid Prime 4 در ۳ ساعت تمام شد؟
بازی Metroid Prime 4: Beyond دقیقاً ۱۸ ساعت پیش به صورت جهانی منتشر شد. نینتندو اعلام کرده بود که گیمپلی این بازی برای یک بازیکن عادی حدود ۲۰ تا ۲۵ ساعت طول میکشد. اما ظاهراً این قوانین برای همه صدق نمیکند.
ساعاتی پیش، یک اسپیدرانر (Speedrunner) افسانهای ژاپنی با نام مستعار "Samus_Zero" ویدیویی را در یوتیوب آپلود کرد که دنیای گیم را در شوک فرو برد. او توانست بازی را روی درجه سختی Hard با زمان باورنکردنی ۳ ساعت و ۴۲ دقیقه و ۱۵ ثانیه به پایان برساند.
۱.۱. تحلیل فنی: Sequence Breaking چیست؟
شاید بپرسید چطور چنین چیزی ممکن است؟ آیا او چیت زده؟ خیر.
در بازیهای متروید، مفهومی وجود دارد به نام Sequence Breaking (شکستن توالی). بازی طوری طراحی شده که شما باید آیتم A را بگیرید تا در B باز شود. اما این گیمر با استفاده از یک گلیچ فیزیکی در "Morph Ball" (حالت توپی ساموس)، توانست از دیوار نامرئی عبور کند و عملاً ۴۰٪ از مراحل بازی را دور بزند.
او با استفاده از تکنیک "Bomb Jump" بینهایت، توانست بدون داشتن آیتم "Space Jump"، به مناطق ممنوعه دسترسی پیدا کند. این سطح از تسلط بر مکانیکهای بازی در روز اول عرضه، نشاندهنده نبوغ خالص است.
۱.۲. واکنش سازندگان بازی به این رکورد
کارگردان بازی در توییتر واکنش جالبی نشان داد و نوشت:
«ما ۵ سال روی طراحی آن مراحل وقت گذاشتیم و تو در ۵ ثانیه از روی آنها پریدی! تبریک میگویم، تو شکارچی واقعی هستی.»
این رکورد احتمالاً در روزهای آینده حتی کمتر هم خواهد شد، اما نام Samus_Zero به عنوان اولین فاتح، در تاریخ ثبت شد.
۲. بازار سیاه: سوییچ ۲ و قیمتهای ۱۲۰۰ دلاری
همانطور که در مقاله عصر اشاره کردیم، تقاضا برای کنسول جدید نینتندو به دلیل گرافیک خیرهکننده بازیهای لانچ، منفجر شده است. و هر جا تقاضا باشد، سر و کله "دلالها" (Scalpers) پیدا میشود.
۲.۱. جنگ باتها (Bots) علیه گیمرها
گزارشهای سایتهای خردهفروشی نشان میدهد که موجودی اولیه کنسول در آمازون و Best Buy در کمتر از ۳ دقیقه تمام شد. تحلیلگران امنیت سایبری میگویند که ۹۰٪ این خریدها توسط "باتهای خرید خودکار" (Shopping Bots) انجام شده است.
حالا اگر سری به eBay بزنید، کنسول ۴۰۰ دلاری را با قیمتهای عجیب ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار میبینید. غمانگیزتر اینکه در توضیحات کالا نوشته شده: «تضمین رسیدن کالا قبل از کریسمس».
۲.۲. استراتژی نینتندو برای مقابله چیست؟
نینتندو بر خلاف سونی در زمان عرضه PS5، قول داده که موجودی را سریع شارژ کند. داگ باوزر (رئیس نینتندو آمریکا) در بیانیهای گفت:
«ما کشتیهای باری پر از کنسول در راه داریم. لطفاً پول خود را به دلالها ندهید. تا هفته آینده تمام فروشگاهها شارژ میشوند.»
توصیه تکینگیم به شما این است: صبر کنید. این کنسول ارزش صبر کردن را دارد، اما ارزش پول زور دادن را ندارد.
۳. پرونده راکستار: تریلر سوم GTA VI و بخش آنلاین
در حالی که همه مشغول نینتندو هستند، یک اینسایدر معتبر به نام "Tez2" (که سابقه درخشانی در اخبار راکستار دارد)، امشب بمبی را در فرومهای GTA انداخت.
۳.۱. تمرکز روی "رولپلی" در GTA Online 2
طبق ادعای این منبع، تریلر سوم بازی که قرار است به زودی منتشر شود، تمرکز اصلیاش روی GTA Online 2.0 خواهد بود.
شایعه شده که راکستار با تیمهای سازنده FiveM (ماد معروف رولپلی) همکاری نزدیکی داشته تا سرورهای رسمی Roleplay را به بازی اضافه کند. این یعنی شما میتوانید در بازی واقعاً پلیس، پزشک یا خلافکار باشید و سیستم اقتصادی بازی کاملاً توسط بازیکنان کنترل شود. این تغییر میتواند عمر بازی را تا ۱۰ سال دیگر تضمین کند.
۳.۲. تاریخ احتمالی: هفته اول ژانویه ۲۰۲۶
لیکرها میگویند راکستار میخواهد سال ۲۰۲۶ را با قدرت شروع کند. تاریخ احتمالی انتشار تریلر، بین ۴ تا ۸ ژانویه تخمین زده شده است. این تریلر قرار است مکانیکهای جدید سرقت (Heist) و سیستم هوش مصنوعی پیشرفته NPCها را به نمایش بگذارد.
۴. بازار مالی: رقص اتریوم با هوش مصنوعی
و اما برسیم به بازارهای مالی که امشب رنگ سبز به خود گرفتهاند. بیتکوین ثبات خود را حفظ کرده، اما ستاره امشب اتریوم (ETH) و توکنهای هوش مصنوعی هستند.
۴.۱. چرا اتریوم و توکنهای AI (مثل Fetch) پامپ شدند؟
دلیل این رشد ناگهانی (اتریوم +۸٪ و Fetch.ai +۱۵٪) به اخبار دیشب OpenAI برمیگردد.
با معرفی ایجنتهای خودمختار (Operator)، سرمایهگذاران متوجه شدند که این ایجنتها برای انجام تراکنشهای مالی در اینترنت، نیاز به یک بستر امن و غیرمتمرکز دارند. آنها نمیتوانند کارت اعتباری داشته باشند، اما میتوانند کیف پول کریپتو داشته باشند.
اتریوم به عنوان بستر اصلی قراردادهای هوشمند (Smart Contracts)، بهترین گزینه برای تعامل ایجنتها با یکدیگر است. تصور کنید ایجنت شما خودش هتل رزرو میکند و پولش را با اتریوم پرداخت میکند.
۴.۲. آینده اقتصاد: وقتی ایجنتها پول خرج میکنند
تحلیلگران والاستریت پیشبینی میکنند که سال ۲۰۲۶، سالِ "اقتصاد ماشین به ماشین" (M2M Economy) خواهد بود.
پروژههایی مثل Render (که قدرت پردازش گرافیکی اجاره میدهند) و The Graph (که دادهها را ایندکس میکنند) زیرساخت اصلی این دنیای جدید هستند. اگر ایجنتها قرار است اینترنت را تسخیر کنند، سوخت آنها کریپتو خواهد بود. این هایپ باعث شده حجم معاملات در ۲۴ ساعت گذشته رکورد بزند.
۵. سخن پایانی و برنامه فردا
امروز روزی بود که مرزهای واقعیت و دنیای دیجیتال کمرنگتر شد؛ چه با گرافیک آواتار، چه با سرعت متروید و چه با ایجنتهای هوشمندی که حالا کیف پول کریپتو دارند.
اگر گیمر هستید، امشب را با رویای متروید بخوابید. اگر تریدر هستید، چارتهای AI را زیر نظر داشته باشید. و اگر فقط عاشق تکنولوژی هستید، خوشحال باشید که در یکی از هیجانانگیزترین دورانهای تاریخ زندگی میکنید.
فردا با "راهنمای کامل تروفیهای Metroid Prime 4" و "تحلیل تکنیکال بازار کریپتو برای هفته آینده" برمیگردیم.
سیستمها خاموش، شب بخیر ارتش تکین! 💤🎮
