پیش‌نمایش Death Stranding 2: On The Beach؛ کوجیما چه خوابی برایمان دیده? (تحلیل جامع داستان و گیم‌پلی)

پیش‌نمایش Death Stranding 2: On The Beach؛ کوجیما چه خوابی برایمان دیده? (تحلیل جامع داستان و گیم‌پلی)

#460شناسه مقاله
ادامه مطالعه
این مقاله در زبان‌های زیر موجود است:

برای خواندن این مقاله به زبان دیگر کلیک کنید

1. مقدمه: بازگشت مولف دیوانه

1.1. کوجیما و پیش‌بینی آینده

وقتی Death Stranding در سال 2019 منتشر شد, دنیایی را نشان داد که در آن مردم در خانه‌هایشان حبس شده‌اند و تنها راه ارتباطی‌شان با بیرون, "پیک‌ها" (Porters) هستند. چند ماه بعد, پاندمی کرونا جهان را گرفت و همه ما تبدیل به NPC های بازی کوجیما شدیم! حالا با معرفی Death Stranding 2: On The Beach, سوال ترسناک این است: کوجیما این بار چه فاجعه‌ای را پیش‌بینی کرده است?

ما در تکین پلاس معتقدیم که قسمت دوم, دیگر درباره "اتصال" (Connection) به معنای ساده نیست؛ بلکه درباره "پیامدهای اتصال" و این سوال است که "آیا اصلا باید متصل می‌شدیم?".

تصویر 1

1.2. معنی "On The Beach"

در دنیای بازی, "ساحل" (Beach) مرز بین دنیای زندگان و مردگان است. اضافه شدن این زیرعنوان نشان می‌دهد که تمرکز داستان روی متافیزیک, ارواح و جهان پس از مرگ بسیار بیشتر خواهد بود. آیا سم باید برای نجات عزیزانش به خودِ ساحل سفر کند?

2. داستان: معمای لو, سم و فرجایل

2.1. سم پورتر پیر شده است

در تریلرها, نورمن ریداس (سم) را با موهای سفید می‌بینیم. او پیر شده و به نظر می‌رسد سال‌ها از وقایع قسمت اول گذشته است. او سعی کرده زندگی آرامی با "لو" (Lou - همان نوزاد BB) داشته باشد, اما آرامش در دنیای کوجیما دوام ندارد. حمله دشمنان ناشناس باعث می‌شود او دوباره لباس کار را بپوشد.

تصویر 2

2.2. فرجایل و دستان سالم

نکته عجیب تریلر, شخصیت Fragile (با بازی لئا سیدو) است. در بازی اول, بدن او توسط "باران زمانی" (Timefall) پیر شده بود. اما در تریلرهای DS2, او پوستی جوان و سالم دارد! فقط دستانش را با دستکش پوشانده است. تئوری تکین پلاس: آیا تکنولوژی درمان اثرات تایم‌فال کشف شده? یا این فرجایل, یک کلون است? شاید هم ما در یک خط زمانی متفاوت هستیم.

2.3. سرنوشت لو (Lou)

در یکی از صحنه‌های دردناک تریلر, می‌بینیم که کپسول BB خالی است و سم گریه می‌کند. آیا لو مرده است? تئوری‌های قوی وجود دارد که روح لو در "ساحل" گیر کرده و تمام هدف سم در این بازی, بازگرداندن اوست. برخی هم معتقدند شخصیت مرموز ال فانینگ, نسخه بزرگسال لو است.

تصویر 3

3. شخصیت‌های جدید و بازگشت هیگز

3.1. هیگز: جوکرِ راک‌ستار

تروی بیکر (Troy Baker) در نقش Higgs برگشته است, اما دیوانه‌تر از همیشه. او حالا شبیه ترکیبی از "جوکر" و ستاره‌های راک دهه 80 گریم کرده, گیتار الکتریک می‌زند و با آن رعد و برق شلیک می‌کند! مبارزه با هیگز که حالا ماسک طلایی‌اش را با ماسک قرمز عوض کرده, احتمالاً یکی از حماسی‌ترین باس‌فایت‌های تاریخ خواهد بود. او نماد هرج‌وجرج در برابر نظمِ سم است.

3.2. ال فانینگ و شیولی کوتسونا

کوجیما عاشق بازیگران هالیوودی است. ال فانینگ (Elle Fanning) نقشی کلیدی دارد که هنوز نامش فاش نشده. او در تریلرها حالتی معصوم اما ترسناک دارد. شیولی کوتسونا (بازیگر ددپول 2) هم نقش شخصیتی را دارد که احتمالاً عضوی از گروه جدید سم است.

تصویر 4

3.3. عروسک سخنگو

و عجیب‌ترین بخش: یک عروسک خیمه‌شب‌بازی کوچک که به کمر سم آویزان است و حرف می‌زند! این عروسک با انیمیشن‌های استاپ‌موشن (Stop-Motion) حرکت می‌کند و صدای یک پیرمرد غرغرو را دارد. به نظر می‌رسد او نقش "میمیر" (در God of War) را برای سم بازی می‌کند؛ قصه‌گو و راهنما.

4. گیم‌پلی: فراتر از کول‌بری

4.1. کشتی ماژلان (Magellan)

دیگر خبری از پیاده‌روی‌های بی‌پایان و تنهایی مطلق نیست. سم حالا عضو گروهی به نام Drawbridge (پل متحرک) است که یک کشتی عظیم پرنده به نام Magellan دارند. این کشتی پایگاه متحرک شماست (مثل Normandy در مس افکت). شما می‌توانید در آن استراحت کنید, تجهیزات بسازید و با یاران خود صحبت کنید.

4.2. تغییرات محیطی پویا

موتور بازی قادر است محیط را به صورت Real-time تغییر دهد. سیل‌های عظیم راه‌ها را می‌بندند, زلزله کوه‌ها را جابجا می‌کند و آتش‌سوزی جنگل‌ها را نابود می‌کند. شما دیگر نمی‌توانید یک مسیر امن را حفظ کنید؛ مسیرها مدام تغییر می‌کنند. این یعنی چالش مسیریابی (Pathfinding) بسیار پیچیده‌تر شده است.

4.3. اکشن بیشتر?

تریلرها نشان می‌دهند که سم دسترسی بیشتری به سلاح‌های گرم دارد. همچنین گجت‌های جدیدی برای جابجایی دیده می‌شود. اما کوجیما تاکید کرده که هسته بازی همچنان "پرهیز از خشونت" است. کشتن آدم‌ها هنوز هم عواقب دارد (ایجاد Voidout), پس باید هوشمندانه بجنگید.

5. جهان بازی: خروج از آمریکا

5.1. آیا به مکزیک می‌رویم?

محیط‌های نشان داده شده در DS2 شباهتی به آمریکای سرسبز و کوهستانی قسمت اول ندارند. ما بیابان‌های سرخ, سازه‌هایی با معماری شبیه به آزتک‌ها و دشت‌های نمکی سفید می‌بینیم. بسیاری معتقدند داستان بازی در مکزیک یا آمریکای جنوبی جریان دارد. گسترش شبکه کایرال (Chiral Network) حالا یک ماموریت جهانی است.

6. تحلیل فنی: قدرت موتور Decima

6.1. گرافیک فراتر از نسل

بازی با نسخه ارتقا یافته موتور Decima (موتور Horizon Forbidden West) ساخته می‌شود. کیفیت پوست کاراکترها, بافت لباس‌ها و نورپردازی به قدری بالاست که تشخیص آن از فیلم واقعی دشوار است. کوجیما از تکنیک‌های جدید فتوگرامتری و کپچر پرفورمنس استفاده کرده است.

6.2. انحصار PS5

این بازی انحصاری PS5 است و احتمالاً از تمام قدرت PS5 Pro استفاده خواهد کرد. انتظار می‌رود بازی با رزولوشن 4K و 60 فریم بر ثانیه (با PSSR) اجرا شود. استفاده از ویژگی‌های هپتیک فیدبک دسته DualSense برای حس کردن وزن بار, قطرات باران و سختی زمین, مثل نسخه اول شاهکار خواهد بود.

7. جمع‌بندی تکین پلاس: منتظر چه باشیم?

بازی Death Stranding 2: On The Beach یک ریسک بزرگ دیگر است. کوجیما می‌توانست فرمول موفق قبلی را تکرار کند, اما او تصمیم گرفته همه چیز را تغییر دهد. اضافه کردن کشتی فضایی, عروسک سخنگو و گیتارهای برقی, ممکن است برای طرفداران سرسخت نسخه اول عجیب باشد.

اما اگر یک نفر باشد که بتواند این دیوانگی‌ها را به یک تجربه منسجم و عاطفی تبدیل کند, آن شخص هیدئو کوجیما است. این بازی احتمالا در اواخر سال 2025 یا اوایل 2026 منتشر می‌شود و کاندیدای اصلی بهترین بازی سال خواهد بود.

  • درجه هایپ تکین پلاس: 10/10 (انفجار مغزی تضمین شده!)
author_of_article

مجید قربانی‌نژاد

مجید قربانی‌نژاد، طراح و تحلیل‌گر دنیای تکنولوژی و گیمینگ در TekinGame. عاشق ترکیب خلاقیت با تکنولوژی و ساده‌سازی تجربه‌های پیچیده برای کاربران. تمرکز اصلی او روی بررسی سخت‌افزار، آموزش‌های کاربردی و ساخت تجربه‌های کاربری متمایز است.

دنبال کردن نویسنده

اشتراک‌گذاری مقاله

فهرست مطالب

پیش‌نمایش Death Stranding 2: On The Beach؛ کوجیما چه خوابی برایمان دیده? (تحلیل جامع داستان و گیم‌پلی)