۱. مقدمه: رویا به حقیقت نزدیک میشود
برای بیش از یک دهه، گیمرها رویای یک اکسباکس قابل حمل را در سر داشتند. از زمان شکست پروژه Zune تا موفقیت خیرهکننده نینتندو سوییچ، همیشه جای خالی مایکروسافت در این بازار حس میشد.
اما حالا داستان عوض شده است. موفقیت Valve با Steam Deck و ایسوس با ROG Ally ثابت کرد که پیسی گیمینگِ قابل حمل، یک تب زودگذر نیست؛ بلکه آینده صنعت است.
در روزهای اخیر، اخبار ضد و نقیض زیادی شنیدیم، اما بیایید یک بار برای همیشه پرونده را باز کنیم: مایکروسافت دقیقاً چه چیزی در آستین دارد؟
۲. تایید رسمی: فیل اسپنسر چه گفت؟
۲.۱. اعتراف بزرگ
فیل اسپنسر (Phil Spencer)، رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت، در مصاحبه اخیر خود با رسانه Bloomberg آب پاکی را روی دست همه ریخت. او صراحتاً گفت:
"ما قطعاً در حال کار روی پروتوتایپهای (نمونه اولیه) سختافزار دستی هستیم. من میخواهم اکسباکس همه جا باشد."
این اولین باری است که یک مقام رسمی تایید میکند که تیم سختافزاری Surface و Xbox به طور مشترک روی چنین پروژهای کار میکنند.
۲.۲. بومی یا ابری؟ مسئله این است
بزرگترین ترس گیمرها این بود که مایکروسافت راهِ سونی (PlayStation Portal) را برود و دستگاهی بسازد که فقط بازیها را استریم میکند.
اما اسپنسر خیال همه را راحت کرد: "من میخواهم بتوانم بازیهایم را به صورت لوکال (Local) اجرا کنم."
این یعنی کنسول دستی اکسباکس، مثل استیم دک، دارای پردازنده و گرافیک مستقل است و نیازی به اتصال دائم اینترنت ندارد.
۳. مشخصات فنی احتمالی: تحلیل سختافزاری
۳.۱. چیپست: قدرت AMD
مایکروسافت سالهاست شریک تجاری AMD است (در سری X و S). شواهد نشان میدهد که کنسول دستی جدید از نسل بعدی چیپستهای سری Z (احتمالاً Ryzen Z2 Extreme) استفاده خواهد کرد.
هدف این سختافزار چیست؟ اجرای بازیهای سنگین نسل نهم با رزولوشن 1080p و نرخ فریم ۳۰ تا ۶۰ (با کمک تکنولوژیهای آپاسکیل مثل FSR).
۳.۲. صفحه نمایش
استاندارد بازار در حال حاضر صفحه نمایش OLED است (به لطف استیم دک). بعید است مایکروسافت با صفحه LCD وارد بازار شود. انتظار میرود یک پنل ۷ یا ۸ اینچی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز (Variable Refresh Rate) برای رقابت با ROG Ally در نظر گرفته شود. VRR حیاتی است چون در کنسولهای دستی، افت فریم طبیعی است و VRR باعث میشود بازی لگ نزند.
۴. پاشنه آشیل: نرمافزار و ویندوز
۴.۱. مشکل ویندوز در ابعاد کوچک
هر کسی که با ROG Ally یا Legion Go کار کرده باشد، میداند که ویندوز ۱۱ روی صفحه لمسی کوچک "افتضاح" است. منوها ریز هستند و درایورها مدام میپرند.
مایکروسافت این را میداند. تیم ویندوز در حال توسعه حالتی به نام Xbox Compact Mode برای ویندوز است.
در این حالت، وقتی کنسول را روشن میکنید، وارد محیط دسکتاپ نمیشوید؛ بلکه وارد یک لانچر شبیه به داشبورد اکسباکس میشوید که کاملاً با دسته بازی (Controller) سازگار است. این میتواند برگ برنده مایکروسافت نسبت به ایسوس و لنوو باشد.
۴.۲. جادوی Game Pass
بزرگترین سلاح این کنسول، سختافزار نیست؛ سرویس است.
تصور کنید کنسولی دارید که به محض روشن کردن، به کتابخانه ۴۰۰ تایی Game Pass Ultimate دسترسی دارد. قابلیت Cross-Save به شما اجازه میدهد بازی را روی تلویزیون خانه شروع کنید و ادامه آن را در اتوبوس روی کنسول دستی بروید. هیچ شرکت دیگری (حتی سونی) چنین اکوسیستم یکپارچهای ندارد.
۵. تحلیل رقبا
۵.۱. Xbox vs Steam Deck
استیم دک پادشاه فعلی است چون سیستم عامل SteamOS بسیار سبک و روان است. اگر مایکروسافت بخواهد برنده شود، باید ویندوز را به همان روانی SteamOS کند. مزیت اکسباکس؟ اجرای تمام بازیها (چون استیم دک در اجرای بازیهای دارای آنتیچیت مثل Call of Duty و FIFA مشکل دارد).
۶. قیمت و زمان عرضه: پیشبینیها
۶.۱. جنگ قیمت
تحلیلگران بازار پیشبینی میکنند که مایکروسافت استراتژی "فروش با ضرر" را پیش بگیرد.
احتمالاً قیمت پایه این دستگاه بین ۳۹۹ تا ۴۹۹ دلار خواهد بود. مایکروسافت حاضر است روی سختافزار ضرر بدهد تا شما را مشترک گیمپس کند.
۶.۲. کی میآید؟
از آنجایی که در مراسم TGA 2024 خبری نشد، محتملترین سناریو این است:
- رونمایی اولیه (Tease): تابستان ۲۰۲۵ (در مراسم Xbox Showcase).
- عرضه نهایی: تعطیلات کریسمس ۲۰۲۵ یا اوایل ۲۰۲۶.
۷. جمعبندی تکین پلاس
کنسول دستی اکسباکس دیگر یک شایعه نیست؛ یک پروژه در حال ساخت است.
اگر مایکروسافت بتواند سختافزاری بسازد که قدرت سری S را داشته باشد و مشکلات ویندوز را حل کند، ما با بهترین دستگاه قابل حمل تاریخ طرف خواهیم بود.
تا آن زمان، باید منتظر اخبار رسمی بمانیم. آیا شما حاضرید برای یک اکسباکس دستی صبر کنید یا همین الان به سراغ استیم دک میروید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
