1. مقدمه: سختترین سال برای داوران TGA
1.1. عبور از سایه سال 2024 و ورود به عصر طلایی 2025
اگر سال 2023 را سال "عناوین بزرگ" و 2024 را سال "آرامش قبل از طوفان" بنامیم, سال 2025 قطعاً سال "تنوع دیوانهوار" است. جف کیلی (Geoff Keighley) و تیم داوری The Game Awards امسال با چالشی روبرو بودند که شاید در دهه اخیر بیسابقه بود: چگونه میتوان یک بازی اکشن-شوتر کلاسیک مثل DOOM را با یک اثر فلسفی و پیچیده مثل Death Stranding 2 در یک ترازو سنجید?
لیست امسال نشاندهنده بلوغ صنعت گیم است. دیگر فقط گرافیک واقعگرایانه (Photorealistic) ملاک نیست؛ امسال "نوآوری در گیمپلی" و "جسارت هنری" حرف اول را میزند. لیست نامزدها فریاد میزند که دوران فرمولهای تکراری یوبیسافتگونه به سر آمده و مخاطبان تشنه تجربههای جدید هستند.
1.2. آمارهای عجیب امسال: سلطه ژاپنیها یا بازگشت غرب?
یک نکته آماری جالب در لیست امسال, حضور پررنگ استودیوهای شرقی است. با حضور کپکام (Capcom), کوجیما پروداکشنز و سونی (تیم ساکرپانچ), به نظر میرسد کفه ترازو دوباره به سمت شرق سنگینی میکند. در مقابل, استودیوهای غربی با تکیه بر فرنچایزهای قدیمی و ریشهدار خود (مثل Fable و DOOM) سعی در حفظ قلمرو خود دارند.
2. تحلیل نامزدهای بهترین بازی سال (GOTY): نبرد 6 پادشاه
2.1. Death Stranding 2: On The Beach - سینما یا بازی?
هیدئو کوجیما باز هم قواعد را به هم ریخت. DS2 فقط یک بازی نیست؛ یک تجربه بصری است که مرز بین هالیوود و گیمینگ را محو کرده. گرافیک بازی روی PS5 Pro هوش از سر میبرد و بازیگری نورمن ریداس و ال فانینگ لایق اسکار است. اما منتقدان تکین پلاس معتقدند که گیمپلی خاص "کولبری" (Delivery) هنوز هم پاشنه آشیل این اثر برای مخاطب عام است. آیا داوران TGA مسحور داستان میشوند یا گیمپلی?
2.2. Monster Hunter Wilds: تکامل یک فرمول برنده
کپکام امسال بینقص عمل کرد. Monster Hunter Wilds نه تنها بزرگترین جهان را در تاریخ این سری دارد, بلکه با سیستم آبوهوای داینامیک و اکوسیستم زنده, استاندارد بازیهای شکار هیولا را جابجا کرد. این بازی "خالصترین" تجربه گیمپلی را در بین نامزدها دارد و شانس بالایی برای ربودن جایزه اصلی دارد.
2.3. Ghost of Yotei: ساموراییها دوباره شمشیر میکشند
سونی با دنباله معنوی Ghost of Tsushima بازگشته است. "شبح یوتی" تمام نقاط قوت نسخه قبل را گرفته و صیقل داده است. داستان انتقام در دامنه کوه یوتی, همراه با مکانیکهای جدید مبارزه با دو شمشیر و سلاح گرم (تفنگهای فتیلهای), آن را به یک رقیب قدرتمند تبدیل کرده است. این بازی نماد "تکامل امن اما عالی" است.
2.4. DOOM: The Dark Ages: بازگشت پادشاه شوترها
اید سافتور (id Software) ما را به قرون وسطی برد, اما با شاتگان! The Dark Ages خشن, سریع و بیرحم است. این بازی نامزد شده تا به همه یادآوری کند که "ویدئو گیم" در وهله اول باید "سرگرمکننده" باشد. اگر داوران به دنبال "فان خالص" باشند, دووم برنده بی چون و چراست.
2.5. Hades II: آیا تاریخ برای ایندیها تکرار میشود?
سوپرجاینت گیمز (Supergiant Games) تنها استودیویی است که توانسته با یک دنباله ایندی, دوباره در لیست اصلی قرار بگیرد. Hades II از هر نظر نسبت به نسخه اول پیشرفت کرده است. ملینا (Melinoë) قهرمانی جذابتر است و سیستم جادو عمق عجیبی به مبارزات داده. حضور این بازی در کنار غولهای چند صد میلیون دلاری, خود یک پیروزی است.
3. غایبین بزرگ (The Snubs): چه کسانی سرشان بی کلاه ماند?
3.1. چرا Assassin’s Creed Shadows نادیده گرفته شد?
بزرگترین شوک امسال, غیبت Assassin’s Creed Shadows در لیست بهترین بازی سال بود. با اینکه بازی فروش خوبی داشت, اما به نظر میرسد مشکلات فنی زمان عرضه و تکراری بودن لوپ گیمپلی, باعث شد داوران آن را لایق حضور در جمع 6 برتر ندانند. این پیامی واضح به ناشران بزرگ است: "فقط بزرگ بودن جهان بازی کافی نیست؛ روح بازی کجاست?"
3.2. سقوط ناامیدکننده عناوین لایو سرویس
امسال سال مرگ بسیاری از عناوین لایو سرویس بود. بازیهایی که قرار بود "دستینی بعدی" باشند, حتی نتوانستند در بخش "Best Ongoing" نامزد شوند. این نشان میدهد که صنعت (و داوران) از مدلهای درآمدزایی تهاجمی خسته شدهاند و دوباره به سمت بازیهای تکنفره داستانی (Single Player) گرایش پیدا کردهاند.
4. تحلیل بخشهای فنی و هنری
4.1. بهترین کارگردانی هنری: جنگ رنگها و نورها
در این بخش, رقابت اصلی بین Ghost of Yotei و Hades II است. یکی با زیباییشناسی واقعگرایانه و سینمایی ژاپن فئودال دلبری میکند و دیگری با آرتاستایل دستی و رنگهای نئونی یونانی. پیشبینی تکین پلاس? برنده این بخش احتمالاً Hades II خواهد بود بخاطر هویت بصری منحصربهفردش.
4.2. بهترین موسیقی متن: متال در برابر ارکسترال
آیا میک گوردون (یا جانشینانش) با موسیقی متال سنگین DOOM سالن مراسم را منفجر میکنند, یا نتهای احساسی و آرام Death Stranding 2 اشک حضار را در میآورد? موسیقی, روح بازی است و امسال تضاد عجیبی بین "خشم" و "اندوه" در نامزدها وجود دارد.
5. پیشبینی نهایی تکین پلاس: چه کسی برنده میشود?
انتخاب نهایی بسیار دشوار است, اما بیایید تحلیل کنیم. داوران TGA معمولاً عناوینی را دوست دارند که "صنعت را به جلو هل میدهند".
- شانس اول (The Favorite): Death Stranding 2. جف کیلی عاشق کوجیماست و این بازی از نظر تکنولوژی و روایت, پیشروترین است.
- رقیب خطرناک (The Dark Horse): Monster Hunter Wilds. اگر داوران روی "گیمپلی" تمرکز کنند, هیچ بازیای به گرد پای آن نمیرسد.
- انتخاب گیمرها (Players' Voice): احتمالاً Ghost of Yotei یا DOOM, چون طرفداران پرشورتری در فضای مجازی دارند.
نظر شما چیست? آیا حق بازی مورد علاقه شما خورده شد? در کامنتها برای ما بنویسید که "بازی سال" از نظر شما کدام است.
