پیش‌نمایش اختصاصی Marvel's Wolverine؛ خشن‌ترین بازی تاریخ اینسامنیاک! (تحلیل گیم‌پلی, داستان و گرافیک)
مقالات بازی

پیش‌نمایش اختصاصی Marvel's Wolverine؛ خشن‌ترین بازی تاریخ اینسامنیاک! (تحلیل گیم‌پلی, داستان و گرافیک)

#475شناسه مقاله
ادامه مطالعه
این مقاله در زبان‌های زیر موجود است:

برای خواندن این مقاله به زبان دیگر کلیک کنید

1. مقدمه: وقتی "همسایه خوب" جای خود را به "جانور وحشی" می‌دهد

1.1. قمار بزرگ اینسامنیاک

استودیوی Insomniac Games در دو دهه گذشته به خاطر ساخت بازی‌های شاد, رنگارنگ و با حرکات آکروباتیک (مثل اسپایدرمن و رچت) شناخته شده است. اما Marvel's Wolverine یک تغییر مسیر 180 درجه‌ای است. اینجا خبری از تار زدن در آسمان خراش‌های نیویورک نیست؛ اینجا بوی سیگار برگ, خون و باروت می‌دهد.

تصویر 1

برایان اینتیهار (کارگردان خلاق استودیو) تایید کرده که این بازی در همان دنیای (Universe) مرد عنکبوتی جریان دارد, اما لحن آن کاملاً متفاوت است. اگر اسپایدرمن "امید" بود, ولورین "خشم" است.

1.2. درجه سنی M (بزرگسال)

بزرگترین ترس طرفداران این بود که دیزنی و مارول, بازی را سانسور کنند. اما خوشبختانه تایید شده که بازی با درجه سنی Mature (M) عرضه می‌شود. این یعنی قطع عضو, زبان رکیک و خشونت عریان, بخش جدایی‌ناپذیر بازی است. لوگان با چنگال‌هایش دشمنان را نوازش نمی‌کند؛ آن‌ها را پاره می‌کند.

تصویر 2

2. داستان و تنظیمات: خوش‌آمدید به مادریپور

2.1. لوگان در اوج قدرت

برخلاف فیلم Logan که یک ولورین پیر و خسته را نشان می‌داد, در این بازی ما با لوگان در دوران اوجش روبرو هستیم. او هنوز تمام حافظه‌اش را به دست نیاورده و به عنوان یک مزدور سرگردان فعالیت می‌کند. لوکیشن اصلی بازی, جزیره خیالی Madripoor در آسیای شرقی است. شهری که پناهگاه دزدان دریایی, جنایتکاران و جهش‌یافته‌های فراری است. اتمسفر بازی ترکیبی از نوآر (Noir) و سایبرپانک کثیف است.

تصویر 3

2.2. دشمنان و متحدان

شایعات و لیک‌ها نشان می‌دهند که Sabretooth (ویکتور کرید) آنتاگونیست اصلی بازی نیست, بلکه یک "رقیب دائمی" است که در طول بازی بارها با او درگیر می‌شوید. همچنین حضور شخصیت‌هایی مثل Jean Grey به عنوان همراه (Companion) در برخی مراحل تایید شده است که شیمی جذابی با لوگان خواهد داشت.

3. گیم‌پلی: سمفونی خون و آدامانتیوم

3.1. سیستم مبارزات: سنگین و زمینی

اگر اسپایدرمن درباره "سرعت و جاخالی دادن" بود, ولورین درباره "تحمل ضربه و پیشروی" است. مبارزات بازی حسی شبیه به God of War (2018) دارد. دوربین نزدیک است, ضربات سنگین هستند و شما قرار نیست از ضربات فرار کنید؛ شما ضربه می‌خورید, زخمی می‌شوید, اما متوقف نمی‌شوید.

تصویر 4

3.2. تکنولوژی قطع عضو (Dismemberment)

اینسامنیاک سیستم جدیدی برای قطع عضو طراحی کرده است. چنگال‌های ولورین بسته به زاویه ضربه, می‌توانند دست, پا یا سر دشمنان را قطع کنند. این سیستم فقط بصری نیست؛ روی گیم‌پلی تاثیر دارد. مثلاً اگر دست یک دشمن مسلح را قطع کنید, او مجبور می‌شود با دست دیگرش یا سلاح سرد به شما حمله کند.

3.3. سیستم احیا (Real-Time Regeneration)

جذاب‌ترین ویژگی فنی بازی, سیستم Healing بصری است. وقتی تیر می‌خورید یا با شمشیر زخمی می‌شوید, لباس لوگان پاره می‌شود و گوشت بدنش شکافته می‌شود. سپس (بسته به میزان سلامتی), شما به صورت زنده (Real-time) می‌بینید که زخم‌ها بسته می‌شوند, پوست ترمیم می‌شود و جای زخم باقی می‌ماند. این سطح از جزئیات گرافیکی تا به حال در هیچ بازی‌ای دیده نشده است.

4. ساختار جهان بازی: خطی یا جهان‌باز?

4.1. رویکرد "Wide-Linear"

برخلاف اسپایدرمن که یک اوپن‌ورلد کامل بود, Marvel's Wolverine ساختاری شبیه به God of War Ragnarok یا The Last of Us Part II دارد. یعنی بازی به صورت مراحل "خطی اما عریض" (Wide-Linear) طراحی شده است. شما نمی‌توانید کل جزیره را آزادانه بگردید, اما هر مرحله (Level) به قدری بزرگ و پرجزئیات است که راه‌های مختلفی برای رسیدن به هدف دارید.

4.2. مکانیزم‌های بویایی و ردیابی

لوگان فقط یک جنگجو نیست؛ یک شکارچی است. بازی از "حواس بویایی و شنیداری" او به عنوان یک مکانیک گیم‌پلی (شبیه به Witcher Senses) استفاده می‌کند. شما می‌توانید ردپای دشمنان را در جنگل دنبال کنید, بوی خون را تشخیص دهید یا صدای تپش قلب دشمنان مخفی شده را بشنوید. این ویژگی‌ها با صدای سه بعدی (3D Audio) کنسول PS5 ترکیب شده‌اند تا شما واقعاً حس کنید که حواس یک گرگ را دارید.

5. تحلیل فنی و گرافیکی: قدرت PS5 Pro

5.1. موتور ارتقا یافته اینسامنیاک

موتور بازی‌سازی اینسامنیاک که در Spider-Man 2 قدرت خود را نشان داد, برای ولورین بازنویسی شده است. تمرکز اصلی روی فیزیک مایعات (خون و گل‌ولای) و نورپردازی داخلی است. مادریپور شهری با کوچه‌های تنگ و تاریک است که با نور نئون روشن شده‌اند. بازتاب نور روی گودال‌های آب و چنگال‌های فلزی ولورین, ویترینی برای قدرت Ray Tracing کنسول PS5 Pro خواهد بود.

5.2. سرعت لودینگ

مثل همیشه, SSD پلی‌استیشن 5 معجزه می‌کند. انتظار می‌رود بازی هیچ صفحه لودینگی نداشته باشد. حتی وقتی از یک محیط جنگلی وارد یک ساختمان پیچیده می‌شوید, انتقال آنی خواهد بود.

6. جمع‌بندی تکین پلاس: آیا ولورین, اسپایدرمن را شکست می‌دهد?

بازی Marvel's Wolverine فقط یک بازی ابرقهرمانی دیگر نیست؛ این تلاش سونی برای ورود به قلمروی بازی‌های خشن و بزرگسالانه است که معمولاً در انحصار ناتی‌داگ (The Last of Us) بود. اینسامنیاک می‌خواهد ثابت کند که می‌تواند داستان‌هایی با عمق عاطفی و خشونت بالا تعریف کند.

اگر عاشق کاراکتر لوگان هستید, این بازی رویایی است که به حقیقت پیوسته. هیچ بازی دیگری تا به حال نتوانسته حس "جانور بودن" (The Beast) را اینقدر دقیق شبیه‌سازی کند. تاریخ عرضه بازی احتمالاً پاییز 2025 یا اوایل 2026 خواهد بود و قطعاً یکی از دلایل اصلی خرید PS5 Pro محسوب می‌شود.

پیش‌بینی امتیاز تکین پلاس: 9.5/10 (خشن, خونین و بی‌نقص)

author_of_article

مجید قربانی‌نژاد

مجید قربانی‌نژاد، طراح و تحلیل‌گر دنیای تکنولوژی و گیمینگ در TekinGame. عاشق ترکیب خلاقیت با تکنولوژی و ساده‌سازی تجربه‌های پیچیده برای کاربران. تمرکز اصلی او روی بررسی سخت‌افزار، آموزش‌های کاربردی و ساخت تجربه‌های کاربری متمایز است.

دنبال کردن نویسنده

اشتراک‌گذاری مقاله

فهرست مطالب

پیش‌نمایش اختصاصی Marvel's Wolverine؛ خشن‌ترین بازی تاریخ اینسامنیاک! (تحلیل گیم‌پلی, داستان و گرافیک)