1. مقدمه: خداحافظی با نسل هشتم, سلام به فوتورئالیسم
سالهای 2023 و 2024 دوران گذار بودند. بازیها همچنان برای PS4 هم منتشر میشدند و گرافیکها "Cross-Gen" (بین نسلی) بودند. اما در سال 2025, طنابها پاره شده است. توسعهدهندگان دیگر نگران اجرا شدن بازی روی هارد دیسکهای قدیمی نیستند.
امسال سالی است که تکنولوژیهایی مثل Path Tracing (ردیابی پرتو کامل) و Mesh Shaders استاندارد شدهاند. اگر میخواهید این بازیها را با کیفیت Ultra تجربه کنید, باید به فکر ارتقای کارت گرافیک و رم خود باشید. لیست زیر, سنگینترین و زیباترینهای امسال هستند.
2. رتبه 10: Monster Hunter Wilds
2.1. وسعت بیپایان
کپکام با موتور RE Engine جادو میکند. در Monster Hunter Wilds, تمرکز روی "تراکم" است. شما با گلههای هیولایی روبرو میشوید که صدها موجود در آن واحد در تصویر هستند و هر کدام هوش مصنوعی و انیمیشن مستقل دارند.
2.2. فیزیک آبوهوا
بازی دارای سیستم آبوهوای پویا است. طوفانهای شن و رعد و برق فقط افکت تصویری نیستند؛ آنها فیزیک ذرات (Particles) دارند و روی نورپردازی محیط تاثیر میگذارند. برای رندر کردن این حجم از گرد و غبار, کارت گرافیک شما عرق خواهد کرد.
3. رتبه 9: Microsoft Flight Simulator 2024
3.1. کل کره زمین در رم شما
این بازی مرز بین "شبیهساز" و "واقعیت" را گم کرده است. با استفاده از اسکنهای ماهوارهای و هوش مصنوعی Azure, تمام درختان, ساختمانها و رودخانههای کره زمین به صورت سه بعدی ساخته شدهاند. نسخه 2024 جزئیات "سطح زمین" (Ground Level) را به شدت افزایش داده, به طوری که میتوانید از هواپیما پیاده شوید و در جنگل قدم بزنید.
3.2. قاتل CPU
اگر فکر میکنید گرافیک مهم است, سخت در اشتباهید. این بازی پردازنده (CPU) شما را میبلعد. محاسبات فیزیک پرواز, آبوهوا و ترافیک هوایی زنده, نیازمند پردازندههای چند هستهای قدرتمند (مثل Core i9 یا Ryzen 9) است.
4. رتبه 8: Mafia: The Old Country
4.1. سیسیل با طعم آنریل 5
استودیوی Hangar 13 موتور قدیمی خود را کنار گذاشته و سراغ Unreal Engine 5 رفته است. داستان در سیسیلِ دهه 1900 میگذرد. بافتهای قدیمی دیوارها, نورپردازی شمعها و مشعلها در کوچه پسکوچههای ایتالیا با تکنولوژی Nanite و Lumen به قدری واقعی هستند که بوی خاک را حس میکنید.
5. رتبه 7: Judas
5.1. هنر در حرکت
کن لوین (خالق بایوشاک) برگشته است. بازی Judas شاید واقعگرایانه نباشد, اما از نظر "فنی-هنری" (Artistic Fidelity) شاهکار است. استفاده از رنگهای اشباع شده, افکتهای آتش و یخ, و تخریبپذیری محیطی در سفینه فضایی در حال فروپاشی, فشار زیادی به واحد پردازش سایهزنی (Shader) کارت گرافیک میآورد.
6. رتبه 6: Metal Gear Solid Delta
6.1. وقتی جنگل زنده میشود
کونامی با استفاده از Unreal Engine 5, یکی از بهترین بازسازیهای تاریخ را انجام داده است. جنگلهای روسیه در این بازی "زنده" هستند. هر برگ, هر شاخه و هر گودال گلولای فیزیک دارد. وقتی اسنیک در گل میخزد, لباسش به صورت داینامیک کثیف میشود و رد بدنش روی زمین میماند. سیستم نورپردازی حجمی (Volumetric Lighting) که از لای درختان میتابد, خیرهکننده است.
7. رتبه 5: Death Stranding 2: On The Beach
7.1. رندرینگ پوست انسان
کوجیما همیشه در گرافیک پیشرو بوده است. موتور Decima در این بازی به سطحی رسیده که تشخیص کاتسین از گیمپلی غیرممکن است. تمرکز اصلی روی "Sub-surface Scattering" (پخش نور زیر پوست) است که باعث میشود چهرهها زنده و دارای جریان خون به نظر برسند. همچنین فیزیک مایعات (سیلها و قیر) در مقیاس بزرگ, چالش اصلی سختافزار است.
8. رتبه 4: DOOM: The Dark Ages
8.1. سرعت و خون
موتور id Tech 8 معجزه مهندسی است. این بازی قرار است هزاران دشمن را همزمان در صفحه نمایش دهد, در حالی که خون و اعضای بدنشان با فیزیک دقیق به اطراف پرتاب میشود. دووم تنها بازی این لیست است که احتمالا روی سیستمهای ضعیف هم خوب اجرا میشود, اما روی سیستمهای قوی با تنظیمات "Ultra-Nightmare", کیفیت بافتها و ریتریسینگ آن هوش از سرتان میبرد.
9. رتبه 3: S.T.A.L.K.E.R. 2
9.1. قاتل کارتهای 8 گیگابایتی
همانطور که در نقد و بررسی گفتیم, استاکر 2 سنگینترین اتمسفر را دارد. استفاده از Lumen سختافزاری باعث شده تا شبها و فضاهای داخلی واقعاً تاریک و ترسناک باشند. بافتهای سنگین و جهانباز بدون لودینگ, باعث میشود که این بازی برای اجرا در رزولوشن 1440p به بالا, حداقل به 12 گیگابایت VRAM نیاز داشته باشد.
10. رتبه 2: Project 007
10.1. جیمز باند نسل نهم
استودیوی IO Interactive (سازندگان هیتمن) روی بازی جیمز باند کار میکنند. موتور اختصاصی آنها (Glacier) در رندر کردن جمعیت (Crowd) و فیزیک پارچه (Cloth Physics) بینظیر است. تصور کنید با کتشلوار جیمز باند در یک کازینوی شلوغ حرکت میکنید و نور لوسترها روی تمام سطوح بازتاب دارد. این بازی بنچمارک جدیدی برای انیمیشنهای صورت خواهد بود.
11. رتبه 1: Grand Theft Auto VI
11.1. پادشاه گرافیک
و در نهایت, غول مرحله آخر. GTA VI با موتور RAGE 9. این بازی فقط گرافیک نیست؛ "شبیهسازی" است.
چرا سیستم را ذوب میکند?
1. فیزیک آب بلادرنگ (Real-time Water Physics).
2. سیستم نورپردازی Global Illumination که تمام منابع نوری را محاسبه میکند.
3. هوش مصنوعی هزاران NPC که هر کدام زندگی خودشان را دارند.
این بازی دلیل اصلی است که همه به دنبال خرید PS5 Pro یا کارتهای سری 50 انویدیا هستند.
12. جمعبندی تکین پلاس: آیا آمادهاید?
سال 2025 سالی است که باید با مانیتورهای 1080p و کارتهای گرافیک قدیمی خداحافظی کنید. این 10 بازی نشان میدهند که صنعت گیمینگ وارد فاز جدیدی شده است؛ فازی که در آن "واقعیت" فقط یک تنظیمات گرافیکی است.
