۱. مقدمه: سکوت کپکام شکست
دیشب همه منتظر جیتیای بودند، اما کپکام (Capcom) مثل همیشه استاد غافلگیری بود. بدون هیچ لوگوی قبلی، ناگهان صدای خشدار بیسیم در سالن پیچید: "این آخرین باره هانیگان... دیگه برنمیگردم."
و بله، بازی Resident Evil 9: Requiem رسماً معرفی شد. این بازی قرار است سهگانه جدید (پس از داستان ایتن وینترز) را شروع کند، اما با چهرهای آشنا. لیان اس. کندی (Leon S. Kennedy) برگشته است، اما نه آن پسر مو بوری که در راکون سیتی میشناختیم.
۲. لیان کندی: خستهتر از همیشه
۲.۱. طراحی چهره جدید
اولین چیزی که در تریلر جلب توجه کرد، چهره لیان بود. او حالا احتمالاً در اواخر ۴۰ سالگی یا اوایل ۵۰ سالگی است. ریشهای جوگندمی، چروکهای عمیق زیر چشم و نگاهی که هزاران کابوس را دیده است.
این طراحی یادآور نسخه انیمیشن Resident Evil: Death Island است، اما بسیار واقعگرایانهتر. کپکام میخواهد نشان دهد که مبارزه طولانی با بیوتروریسم چه بلایی سر قهرمانان ما آورده است.
۲.۲. تجهیزات جدید
برخلاف RE4 که لیان یک مامور شیکپوش بود، در اینجا لباسهای او کثیف، پاره و کاملاً تاکتیکی است. او یک کلت سفارشی (احتمالاً Silver Ghost ارتقا یافته) و یک چاقوی نظامی بزرگ دارد که نشان میدهد سیستم Parry (دفع حمله) محبوب RE4 Remake در این بازی هم حضور دارد.
۳. لوکیشن: به جزیره ارواح خوش آمدید
۳.۱. فولکلور آسیای شرقی
لوکیشن بازی این بار اروپا یا آمریکا نیست. محیطهای جنگلی انبوه، معابد متروکه و مجسمههای بودایی که با خون پوشیده شدهاند، نشان میدهد بازی در جنوب شرق آسیا (احتمالاً یک جزیره خیالی نزدیک سنگاپور یا اندونزی) جریان دارد.
فضا بسیار مه آلود و وهمآلود است. رنگبندی بازی (Color Grading) برخلاف تم آبی/خاکستری نسخههای قبل، تمایل به بنفش تیره و سبز لجنزار دارد که حس خفگی خاصی ایجاد میکند.
۳.۲. انقلاب جهانباز (Open World)
بزرگترین بمب خبری این بود: اینسایدر معروف (Dusk Golem) تایید کرد که RE9 اولین نسخه جهانباز (Open World) در تاریخ این سری است.
در تریلر دیدیم که لیان با یک موتورسیکلت در جنگل حرکت میکند. ظاهراً شما میتوانید آزادانه در جزیره بگردید، ماموریتهای فرعی انجام دهید و کمپهای بازماندگان را پیدا کنید. این یک ریسک بزرگ برای کپکام است؛ آیا ترس در محیط باز هم کار میکند؟
۴. گیمپلی و موتور گرافیکی
۴.۱. قدرت RE Engine Max
بازی با نسخه ارتقا یافته موتور RE Engine ساخته میشود. نورپردازی در جنگلهای انبوه خیرهکننده است. وقتی لیان با چراغقوه حرکت میکند، سایه برگها و موجودات به صورت داینامیک و ترسناکی روی زمین کشیده میشوند.
گفته میشود بازی بدون هیچ صفحه بارگذاری (Loading Screen) اجرا میشود، حتی وقتی وارد ساختمانها میشوید.
۵. دشمنان: صدای آشنای وحشت
۵.۱. بازگشت ارهبرقی؟
در ۵ ثانیه پایانی تریلر، تصویر سیاه شد و ما فقط یک صدا شنیدیم: صدای روشن شدن موتور ارهبرقی.
آیا دکتر سالوادور (Dr. Salvador) برگشته؟ یا این یک دشمن جدید با مکانیزم مشابه است؟ طرفداران حدس میزنند که با توجه به لوکیشن بازی، شاید با موجوداتی از افسانههای محلی مثل "Pontianak" (ارواح انتقامجو) طرف باشیم که سرعت بسیار بالایی دارند.
۵.۲. زامبیهای هوشمند
دشمنان بازی دیگر آن زامبیهای کند و احمق نیستند. آنها گروهی حمله میکنند، از محیط بالا میروند و حتی میتوانند درها را باز کنند. در یک صحنه، لیان مجبور شد درِ یک کلبه را با کمد چوبی مسدود کند، اما دشمنان از سقف وارد شدند!
۶. تاریخ انتشار
کپکام در انتهای تریلر فقط سال ۲۰۲۷ را نمایش داد. این یعنی حداقل یک سال و نیم دیگر باید صبر کنیم. بازی برای PS5, Xbox Series X/S و PC عرضه خواهد شد. شایعاتی وجود دارد که نسخه PS5 Pro دارای حالت VR اختصاصی خواهد بود.
۷. جمعبندی تکین پلاس
بازی Resident Evil 9: Requiem قرار است پایانبندی حماسی برای داستان لیان کندی باشد.
ترکیب "لیان پیر"، "محیط جهانباز" و "وحشت آسیایی" معجونی است که میتواند این بازی را به بهترین یا بحثبرانگیزترین نسخه سری تبدیل کند.
نظر شما چیست؟ آیا موافق جهانباز شدن رزیدنت اویل هستید یا دلتان برای راهروهای تنگ و تاریک تنگ میشود؟
