Cyberpunk 2077: داستان رستگاری یک بازی شکست‌خورده | تحلیل عمیق تکین پلاس

Cyberpunk 2077: داستان رستگاری یک بازی شکست‌خورده | تحلیل عمیق تکین پلاس

#255شناسه مقاله
ادامه مطالعه

مقدمه: بزرگترین فاجعه و حماسی‌ترین بازگشت

در تاریخ بازی‌های ویدیویی، داستان‌های بازگشت و رستگاری زیادی وجود دارد، اما هیچ‌کدام به اندازه داستان Cyberpunk 2077 دراماتیک و پر سر و صدا نبوده‌اند. بازی که توسط استودیوی محبوب لهستانی، CD Projekt Red، سازنده سری ویچر، برای نزدیک به یک دهه در دست توسعه بود، به عنوان نقطه اوج بعدی در ژانر نقش‌آفرینی جهان-باز معرفی می‌شد. اما عرضه آن در دسامبر ۲۰۲۰ به یکی از فاجعه‌بارترین لانچ‌های تاریخ تبدیل شد. با این حال، سه سال بعد، Cyberpunk 2077 نه تنها تمام مشکلات خود را برطرف کرده، بلکه به عنوان یکی از بهترین و عمیق‌ترین تجربیات RPG نسل خود شناخته می‌شود. این داستان شکست، پایداری و در نهایت، رستگاری است. داستانی که در تکین پلاس به آن می‌پردازیم و درسی که برای کل صنعت به همراه داشت.

فصل اول: انتظارات بی‌پایان و هایپ ویرانگر

موفقیت چشمگیر The Witcher 3: Wild Hunt در سال ۲۰۱۵، استودیوی CD Projekt Red را به یکی از محبوب‌ترین و مورد احترام‌ترین توسعه‌دهندگان در جهان تبدیل کرد. بنابراین، زمانی که آن‌ها تمام تمرکز خود را بر روی پروژه بعدی‌شان، Cyberpunk 2077، گذاشتند، انتظارات به طور غیرقابل کنترلی بالا رفت. تریلرهای سینمایی خیره‌کننده، نمایش‌های گیم‌پلی بلندپروازانه و حضور ستاره‌ای مانند کیانو ریوز، یک 'طوفان هایپ' کامل را به وجود آورد. CDPR وعده یک شهر زنده و پویا (Night City)، داستانی با انتخاب‌های تاثیرگذار و آزادی عمل بی‌نظیر را می‌داد. هر تاخیر در تاریخ عرضه بازی، به جای کاهش انتظارات، آن را بیشتر می‌کرد و طرفداران باور داشتند که این تاخیرها برای پولیش نهایی و ارائه یک شاهکار بی‌نقص است. این سطح از هایپ، یک شمشیر دولبه بود: پتانسیل یک موفقیت تاریخی را داشت، اما در عین حال، فضا را برای یک ناامیدی ویرانگر نیز آماده می‌کرد.

فصل دوم: روز عرضه: سقوط یک رویا (دسامبر ۲۰۲۰)

روز دهم دسامبر ۲۰۲۰، روزی است که در تاریخ گیمینگ به بدنامی ثبت شده است. در حالی که نسخه PC بازی (با سخت‌افزار قوی) تجربه‌ای قابل قبول اما پر از باگ را ارائه می‌داد، نسخه‌های کنسولی نسل هشتم (پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان) یک فاجعه کامل بودند. نرخ فریم ناپایدار، باگ‌های خنده‌دار و ویرانگر، کرش‌های مداوم و گرافیکی که هیچ شباهتی به تریلرها نداشت، باعث خشم گسترده بازیکنان شد. این حس خیانت زمانی تشدید شد که مشخص شد CDPR عمداً از نمایش گیم‌پلی روی کنسول‌های پایه قبل از عرضه خودداری کرده و به رسانه‌ها نیز تنها اجازه بررسی نسخه PC را داده بود. واکنش‌ها سریع و شدید بود. امتیازات کاربران در وب‌سایت‌ها سقوط کرد، ویدیوهای باگ‌های بازی در اینترنت وایرال شد و در یک حرکت بی‌سابقه، سونی بازی را از فروشگاه پلی‌استیشن حذف کرد و پیشنهاد بازپرداخت کامل پول را به خریداران داد. سهام CD Projekt Red سقوط کرد و اعتباری که سال‌ها برای ساخت آن زحمت کشیده بودند، در یک شب نابود شد.

فصل سوم: جاده طولانی به سوی رستگاری (۲۰۲۱-۲۰۲۲)

در مواجهه با این فاجعه، بسیاری از شرکت‌ها ممکن بود پروژه را رها کنند. اما CD Projekt Red مسیر دشوارتر را انتخاب کرد: آن‌ها متعهد شدند که بازی را اصلاح کنند. ماه‌های بعد از عرضه، به یک روند طولانی و طاقت‌فرسا از انتشار پچ‌ها و آپدیت‌های متعدد اختصاص یافت. این آپدیت‌ها به تدریج هزاران باگ را برطرف کردند، پایداری بازی را بهبود بخشیدند و کیفیت تجربه را، به خصوص روی کنسول‌ها، افزایش دادند. در اوایل سال ۲۰۲۲، با عرضه آپدیت بزرگ نسل نهمی (Next-Gen Update)، بازی سرانجام روی پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری X/S به آن تجربه‌ای که باید از ابتدا می‌بود، نزدیک شد. این آپدیت‌ها نشان از تعهد استودیو به محصول و بازیکنانش داشت، اما هنوز برای بسیاری، طعم تلخ عرضه اولیه باقی مانده بود و Cyberpunk 2077 همچنان به عنوان یک داستان شکست تلقی می‌شد.

فصل چهارم: کاتالیزور انیمه: تولد دوباره با Edgerunners

در سپتامبر ۲۰۲۲، اتفاقی غیرمنتظره رخ داد که مسیر رستگاری Cyberpunk 2077 را برای همیشه تغییر داد. نتفلیکس انیمه‌ای به نام Cyberpunk: Edgerunners را که توسط استودیوی مشهور ژاپنی Trigger ساخته شده بود، منتشر کرد. این انیمه که در همان دنیای Night City جریان داشت، با داستان تراژیک و احساسی، شخصیت‌های به یاد ماندنی و استایل بصری خیره‌کننده‌اش، به یک موفقیت بزرگ و پدیده فرهنگی تبدیل شد. Edgerunners به میلیون‌ها نفر از مخاطبان جدید، زیبایی، عمق و بی‌رحمی دنیای سایبرپانک را نشان داد. این موفقیت، موج جدیدی از علاقه را به سمت بازی روانه کرد. بازیکنان قدیمی بازگشتند و بازیکنان جدید برای اولین بار به Night City قدم گذاشتند و با یک بازی بسیار بهبودیافته و پایدار روبرو شدند. برای اولین بار پس از عرضه، تعداد بازیکنان همزمان Cyberpunk 2077 در استیم از The Witcher 3 پیشی گرفت. Edgerunners به بازی یک شانس دوباره داد و به دنیا یادآوری کرد که چه پتانسیل عظیمی در این جهان نهفته است.

فصل پنجم: آپدیت ۲.۰ و Phantom Liberty: تحقق یک وعده

با استفاده از این موج جدید محبوبیت، CD Projekt Red آخرین و بزرگترین قدم را برای رستگاری کامل برداشت. در سپتامبر ۲۰۲۳، آن‌ها آپدیت رایگان ۲.۰ را منتشر کردند که بسیاری از سیستم‌های هسته‌ای بازی را به طور کامل بازنویسی می‌کرد. سیستم مهارت‌ها، هوش مصنوعی دشمنان، سیستم پلیس و مبارزات با وسایل نقلیه همگی دچار تحول شدند و بازی را به یک RPG بسیار عمیق‌تر و پویاتر تبدیل کردند. همزمان با این آپدیت، بسته الحاقی پولی و بزرگ Phantom Liberty عرضه شد. این بسته الحاقی که یک داستان جاسوسی هیجان‌انگیز با حضور ادریس البا را روایت می‌کرد، از هر نظر یک شاهکار بود. با داستان‌سرایی در سطح بهترین‌های ویچر، طراحی مراحل پیچیده و محتوای گسترده، Phantom Liberty نه تنها بهترین بخش Cyberpunk 2077 بود، بلکه به عنوان یکی از بهترین بسته‌های الحاقی تمام دوران مورد تحسین قرار گرفت. ترکیب آپدیت ۲.۰ و Phantom Liberty، سرانجام آن وعده‌ای بود که CDPR در سال ۲۰۲۰ داده بود. بازی کامل شده بود.

نتیجه‌گیری: درسی برای تمام صنعت بازی

داستان Cyberpunk 2077 یک داستان هشداردهنده و در عین حال الهام‌بخش است. این داستان به صنعت گیمینگ چندین درس مهم داد: اول، خطرات 'هایپ' بیش از حد و فشار بازاریابی بر فرآیند توسعه. دوم، اهمیت حیاتی شفافیت با مصرف‌کنندگان. و سوم، ارزش تعهد به یک محصول حتی پس از یک شکست فاجعه‌بار. CD Projekt Red می‌توانست بازی را رها کند، اما آن‌ها با صرف سه سال زمان، منابع و تلاش بی‌وقفه، نه تنها اعتماد از دست رفته را بازسازی کردند، بلکه نشان دادند که هنر و تعهد می‌تواند بر اشتباهات تجاری غلبه کند. داستان رستگاری Cyberpunk 2077 به یک استاندارد طلایی جدید برای بازگشت‌های حماسی در صنعت سرگرمی تبدیل شده است و ثابت می‌کند که هیچ شکستی، اگر اراده برای جبران آن وجود داشته باشد، نهایی نیست.

نویسنده مقاله

مجید قربانی‌نژاد

مجید قربانی‌نژاد، طراح و تحلیل‌گر دنیای تکنولوژی و گیمینگ در TekinGame. عاشق ترکیب خلاقیت با تکنولوژی و ساده‌سازی تجربه‌های پیچیده برای کاربران. تمرکز اصلی او روی بررسی سخت‌افزار، آموزش‌های کاربردی و ساخت تجربه‌های کاربری متمایز است.

دنبال کردن نویسنده

اشتراک‌گذاری مقاله

فهرست مطالب

Cyberpunk 2077: داستان رستگاری یک بازی شکست‌خورده | تحلیل عمیق تکین پلاس