مقدمه: خاموش شدن یک ستاره
در میان تمام بازیهای مورد انتظار، ریبوت Perfect Dark جایگاه ویژهای داشت. این بازی که توسط استودیوی جدید مایکروسافت، The Initiative، در دست ساخت بود، قول یک شوتر اول شخص جاسوسی با المانهای Immersive Sim را میداد. اما در جولای ۲۰۲۵، در میان شوک و ناباوری طرفداران، اعلام شد که مایکروسافت توسعه این پروژه را به طور کامل متوقف کرده است. در این مقاله، نگاهی میاندازیم به آنچه که Perfect Dark میتوانست باشد و آنچه که از دست دادیم.
داستان: یک تریلر علمی-تخیلی زیستمحیطی
داستان بازی قرار بود یک روایت کاملاً جدید و مستقل از نسخههای اصلی باشد. در دنیایی در آینده نزدیک که توسط فجایع زیستمحیطی به نام "The Cascade" ویران شده، بازیکنان در نقش جوانا دارک، یک مامور زبده، قرار میگرفتند. او برای شرکت قدرتمند dataDyne کار میکرد و ماموریتش تحقیق در مورد توطئههای شرکتهای بزرگ در پس این فجایع بود. داستان بازی که در یک قاهره آیندهنگرانه جریان داشت، تمی شبیه به فیلمهای Blade Runner و تمرکز ویژهای بر مسائل زیستمحیطی داشت.
گیمپلی: ترکیبی از Deus Ex و پارکور
گیمپلی Perfect Dark جاهطلبانهترین بخش آن بود. بازی یک شوتر اول شخص بود که به بازیکنان آزادی عمل کامل برای انتخاب بین مبارزه مستقیم یا مخفیکاری را میداد. جوانا دارک قابلیتهای حرکتی پیشرفتهای مانند پارکور، دویدن روی دیوار و لغزیدن داشت. گجتهای جاسوسی نقش کلیدی در بازی ایفا میکردند؛ برای مثال، جوانا میتوانست صدای شخصیتهای غیرقابل بازی (NPC) را جعل کرده (Deepfake) و از آن برای عبور از سیستمهای امنیتی استفاده کند. این ترکیب از اکشن، مخفیکاری و گجتهای خلاقانه، یادآور عناوین تحسینشدهای مانند Deus Ex و Dishonored بود.
چرا این بازی لغو شد؟
اگرچه مایکروسافت به طور رسمی دلیل لغو بازی را اعلام نکرده، اما گزارشها به تعدیل نیروی گسترده در بخش گیمینگ این شرکت و بسته شدن استودیوی The Initiative اشاره دارند. مشکلات مدیریتی و تغییرات متعدد در تیم توسعه نیز از دیگر دلایل احتمالی شکست این پروژه بلندپروازانه ذکر شده است. لغو شدن Perfect Dark یک ضایعه بزرگ برای طرفداران این سبک و کنسول ایکسباکس محسوب میشود و ما را در حسرت تجربهی دنیای جاسوسی و آیندهنگرانه آن باقی میگذارد.
