پرونده ویژه: سقوط امپراتوری یوبی‌سافت؛ چطور خالق اتزیو و شاهزاده پارسی به لبه پرتگاه ورشکستگی رسید? (تحلیل تکین پلاس)
مقالات بازی

پرونده ویژه: سقوط امپراتوری یوبی‌سافت؛ چطور خالق اتزیو و شاهزاده پارسی به لبه پرتگاه ورشکستگی رسید? (تحلیل تکین پلاس)

#442شناسه مقاله
ادامه مطالعه
این مقاله در زبان‌های زیر موجود است:

برای خواندن این مقاله به زبان دیگر کلیک کنید

1. مقدمه: از قله‌های فلورانس تا باتلاق‌های Skull and Bones

1.1. وقتی یوبی‌سافت پادشاه بود

بیایید به عقب برگردیم. سال 2009 است. شما دیسک Assassin's Creed II را در کنسول می‌گذارید و با اتزیو آدیتوره در فلورانس قدم می‌زنید. یا سال 2012 که Far Cry 3 با واس (Vaas) تعریف جنون را تغییر داد. در آن دوران, یوبی‌سافت نماد "شجاعت" بود. آن‌ها ریسک می‌کردند, IP های جدید می‌ساختند و استانداردهای گرافیکی را جابجا می‌کردند.

تصویر 1

1.2. سال 2025: سال کابوس‌وار

اما امروز, نام یوبی‌سافت مترادف شده است با "باگ", "لانچرهای مزاحم" و "بازی‌های ناقص". سال 2024 و 2025 برای این شرکت فاجعه‌بار بود. ارزش سهام آن‌ها در یک سال نصف شد و اعتماد گیمرها به پایین‌ترین حد ممکن رسید. چه اتفاقی افتاد? آیا آن‌ها راه ساختن بازی خوب را فراموش کردند?

2. مشکل اول: "فرمول یوبی‌سافت"

2.1. چرا تمام بازی‌ها شبیه هم شده‌اند?

بزرگترین نقد به یوبی‌سافت, "تکرار" است. منتقدان تکین پلاس معتقدند که یوبی‌سافت در دهه اخیر, به جای ساخت بازی, "چک‌لیست" پر می‌کند. چه Far Cry بازی کنید, چه Avatar و چه Assassin's Creed, ساختار یکسان است:
1. یک نقشه بسیار بزرگ و زیبا اما توخالی.
2. هزاران آیکون و علامت سوال روی نقشه که فقط برای پر کردن وقت هستند.
3. برج‌هایی که باید از آن‌ها بالا بروید تا نقشه باز شود.
4. کمپ‌های دشمن که باید پاکسازی شوند. این فرمول در سال 2015 جذاب بود, اما در سال 2025 که بازی‌هایی مثل Elden Ring و Baldur's Gate 3 استانداردهای جدیدی تعریف کرده‌اند, "فرمول یوبی‌سافت" حس کار اجباری می‌دهد, نه سرگرمی.

تصویر 2

3. شکست‌های تجاری اخیر: وقتی AAAA کافی نیست

3.1. شکست Star Wars Outlaws

بازی Star Wars Outlaws قرار بود نجات‌دهنده باشد. اولین بازی جهان‌باز جنگ ستارگان! اما نتیجه چه شد? یک بازی با گرافیک فنی ضعیف, هوش مصنوعی در حد نسل هفتم و ماموریت‌های مخفی‌کاری اجباری که همه را عصبانی کرد. فروش بازی "نرم" (Soft) توصیف شد, که زبان مودبانه‌ی مدیران برای گفتن "شکست تجاری" است.

تصویر 3

3.2. فاجعه Skull and Bones

مدیرعامل یوبی‌سافت این بازی را اولین بازی "AAAA" (چهار اِی) تاریخ نامید! اما وقتی عرضه شد, حتی از Assassin's Creed IV: Black Flag (محصول 2013) هم مکانیک‌های کمتری داشت. شما حتی نمی‌توانستید در کشتی خود راه بروید یا با شمشیر بجنگید. این بازی نماد مدیریت غلط پروژه‌ای بود که 10 سال در جهنم توسعه (Development Hell) گیر کرده بود.

3.3. شاهزاده پارسی: قربانی بی‌گناه

غم‌انگیزترین بخش ماجرا, بازی The Lost Crown بود. این بازی واقعاً عالی بود (یک مترویدوانیای شاهکار). اما چون یوبی‌سافت اعتبارش را از دست داده بود و قیمت‌گذاری بدی داشت, فروش نکرد و تیم سازنده آن منحل شد. این نشان می‌دهد وقتی برند شما "سمی" شود, حتی بازی‌های خوبتان هم قربانی می‌شوند.

تصویر 4

4. بحران مدیریتی و مالی

4.1. سقوط سهام و فرار سرمایه‌گذاران

در سپتامبر 2025, ارزش سهام یوبی‌سافت به زیر 10 یورو رسید؛ عددی که آخرین بار در سال 2013 دیده بودیم. سرمایه‌گذاران خواهان تغییر مدیریت (خانواده گیلموت) هستند. آن‌ها معتقدند ایو گیلموت (Yves Guillemot) ارتباطش را با بازار مدرن از دست داده است.

4.3. اصرار بر ترندهای غلط

یوبی‌سافت در 5 سال اخیر, به جای نوآوری, دنباله‌رو بوده است. وقتی بتل‌رویال مد شد, Hyper Scape را ساختند و بستند. وقتی NFT مد شد, پلتفرم Quartz را ساختند که همه مسخره کردند. این شرکت به جای اینکه "رهبر" باشد, تبدیل به یک "پیروِ دیررس" شده است.

5. راه نجات یا تیر خلاص? (Assassin's Creed Shadows)

5.1. اهمیت حیاتی Shadows

همه چیز حالا به Assassin's Creed Shadows (نسخه ژاپن فئودال) بستگی دارد. یوبی‌سافت در یک حرکت بی‌سابقه, بازی را از نوامبر به فوریه 2025 تاخیر زد و پول پیش‌خریدها را پس داد. چرا? چون می‌دانستند اگر این بازی هم با باگ عرضه شود, کار شرکت تمام است.

5.2. جنجال یاسوکه

انتخاب "یاسوکه" (سامورایی سیاه‌پوست) به عنوان قهرمان اصلی در ژاپن, جنجال‌های فرهنگی زیادی ایجاد کرد. اگرچه تنوع نژادی خوب است, اما بسیاری از گیمرهای ژاپنی و غربی احساس کردند که این انتخاب "تحمیلی" است و با دقت تاریخی همخوانی ندارد. این حواشی, فشار روی تیم سازنده را هزار برابر کرده است.

6. آینده تاریک: تصاحب توسط تنسنت

6.1. پایان استقلال فرانسوی‌ها

شایعات بسیار قوی (تایید شده توسط بلومبرگ) وجود دارد که خانواده گیلموت در حال مذاکره با غول چینی Tencent هستند تا سهام باقی‌مانده را بخرند و شرکت را "خصوصی" کنند. اگر این اتفاق بیفتد, یوبی‌سافت از بورس خارج می‌شود و تحت کنترل کامل چین قرار می‌گیرد. این می‌تواند به معنی تغییرات ساختاری عظیم و شاید بسته شدن استودیوهای کم‌بازده باشد.

7. جمع‌بندی تکین پلاس

سقوط یوبی‌سافت درسی برای کل صنعت است: «شما نمی‌توانید تا ابد با نوستالژی و فرمول‌های تکراری زنده بمانید.» گیمرها باهوش شده‌اند. آن‌ها کیفیت می‌خواهند, نه وسعت. اگر Assassin's Creed Shadows در سال 2025 نتواند یک تجربه بی‌نقص و انقلابی ارائه دهد, احتمالاً شاهد پایان یوبی‌سافت به شکلی که می‌شناختیم خواهیم بود.

author_of_article

مجید قربانی‌نژاد

مجید قربانی‌نژاد، طراح و تحلیل‌گر دنیای تکنولوژی و گیمینگ در TekinGame. عاشق ترکیب خلاقیت با تکنولوژی و ساده‌سازی تجربه‌های پیچیده برای کاربران. تمرکز اصلی او روی بررسی سخت‌افزار، آموزش‌های کاربردی و ساخت تجربه‌های کاربری متمایز است.

دنبال کردن نویسنده

اشتراک‌گذاری مقاله

فهرست مطالب

پرونده ویژه: سقوط امپراتوری یوبی‌سافت؛ چطور خالق اتزیو و شاهزاده پارسی به لبه پرتگاه ورشکستگی رسید? (تحلیل تکین پلاس)