مقدمه: نفرین دنبالههای بزرگ
در دنیای گیم، کمتر بازیای به اندازه Vampire: The Masquerade – Bloodlines محصول سال ۲۰۰۴، جایگاهی کالت و افسانهای دارد. یک شاهکار ناقص که با وجود مشکلات فنی، با داستانسرایی و اتمسفر بینظیرش، قلب طرفداران را تسخیر کرد. به همین دلیل، وقتی در سال ۲۰۱۹ دنباله آن، Bloodlines 2، معرفی شد، موجی از هیجان جامعه گیمینگ را فرا گرفت. اما این هیجان به تدریج جای خود را به نگرانی، ناامیدی و سکوتی طولانی داد. داستان ساخت Bloodlines 2، یکی از پرماجراترین و عبرتآموزترین داستانهای توسعه در چند سال اخیر است؛ داستانی از وعدههای بزرگ، اشتباهات مدیریتی و در نهایت، تلاشی برای یک تولد دوباره.
وعده شیرین: معرفی هیجانانگیز اولیه
وقتی استودیوی Hardsuit Labs و ناشر آن Paradox Interactive برای اولین بار از Bloodlines 2 رونمایی کردند، همه چیز عالی به نظر میرسید. بازگشت نویسنده اصلی بازی اول، برایان میتسودا، تضمینی برای حفظ روح تاریک و گوتیک بازی بود. تریلرها دنیایی جذاب و پر از انتخابهای معنادار را نوید میدادند و به نظر میرسید که طرفداران پس از سالها انتظار، بالاخره قرار است به دنباله شایستهای که لیاقتش را داشتند، برسند.
ترکها در تابوت: اخراجها، تأخیرها و سکوت مرگبار
اما به تدریج، خبرهای نگرانکننده شروع به درز کردن کردند. بازی بارها با تأخیر مواجه شد. سپس در یک اقدام شوکهکننده، اعلام شد که برایان میتسودا و دیگر اعضای کلیدی تیم نویسندگی از پروژه اخراج شدهاند. این بزرگترین زنگ خطر برای طرفداران بود. پس از آن، پروژه در یک سکوت خبری طولانی و مرگبار فرو رفت تا اینکه در سال ۲۰۲۱، ناشر بازی، Paradox، رسماً اعلام کرد که استودیوی Hardsuit Labs را از پروژه کنار گذاشته و توسعه بازی را به زمان نامعلومی در آینده موکول کرده است. در این نقطه، بسیاری مرگ Bloodlines 2 را قطعی میدانستند.
جنجال DLCها: خشم جامعه پیش از عرضه بازی
حتی قبل از این مشکلات بزرگ، Paradox با یک تصمیم تجاری اشتباه، خشم جامعه را برانگیخته بود. آنها نسخههای ویژهای از بازی را برای پیشخرید عرضه کردند که شامل یک "کلن" (Clan) یا گروه خونآشامی به صورت انحصاری در قالب DLC بود. این کار از نظر طرفداران به معنای قفل کردن یک بخش مهم و حیاتی از گیمپلی پشت دیوار پولی بود و باعث شد بسیاری به سیاستهای ناشر بدبین شوند؛ بدبینیای که با مشکلات بعدی در روند ساخت، کاملاً موجه به نظر رسید.
یک ناجی غیرمنتظره: واگذاری پروژه به استودیوی The Chinese Room
پس از دو سال سکوت، زمانی که همه پروژه را فراموش کرده بودند، Paradox در سال ۲۰۲۳ دوباره Bloodlines 2 را با یک تریلر جدید به نمایش گذاشت و اعلام کرد که توسعه بازی به استودیوی بریتانیایی The Chinese Room سپرده شده است. این استودیو که به ساخت بازیهای روایی و اتمسفریک مانند "Dear Esther" و "Amnesia: A Machine for Pigs" مشهور است، یک انتخاب بسیار غیرمنتظره اما جالب بود. آنها وعده دادهاند که به روح بازی اصلی وفادار خواهند ماند و یک تجربه نقشآفرینی عمیق را ارائه خواهند داد.
نتیجهگیری: آیا Bloodlines 2 میتواند از خاکستر خود برخیزد؟
