مقدمه: وقتی بازیها به یک آزمایشگاه برای دنیای واقعی تبدیل میشوند
برای اکثر ما، بازیهای ویدیویی یک سرگرمی، یک راه برای فرار از واقعیت و یک چالش جذاب هستند. اما اگر به شما بگوییم که همان بازیهای استراتژیکی که روی کامپیوتر یا کنسول خود بازی میکنید، در واقع نسخههای سادهشدهای از ابزارهایی هستند که توسط ارتشها، دولتها و دانشمندان برای پیشبینی و مدیریت بحرانهای آینده زمین استفاده میشوند؟ "وارگیمینگ" یا بازیهای جنگی، مفهومی فراتر از سرگرمی است؛ این یک ابزار قدرتمند برای شبیهسازی آینده و درک پیچیدگیهای دنیای ماست. در این مقاله از تکین پلاس، به بررسی این موضوع شگفتانگیز میپردازیم.
از پنتاگون تا کامپیوتر شما: تاریخچه کوتاه وارگیمینگ
مفهوم وارگیمینگ صدها سال قدمت دارد و همواره توسط فرماندهان نظامی برای شبیهسازی نبردها و پیشبینی استراتژیهای دشمن استفاده میشده است. در دوران مدرن، پنتاگون و دیگر سازمانهای دفاعی از شبیهسازهای کامپیوتری بسیار پیچیدهای برای مدلسازی جنگهای آینده، بحرانهای بینالمللی و حملات تروریستی استفاده میکنند. نکته جالب اینجاست که اصول اولیه این شبیهسازها - مدیریت منابع، تصمیمگیری استراتژیک و درک روابط علت و معلولی - دقیقاً همان اصولی است که در بازیهای استراتژیک محبوب مانند Civilization یا Hearts of Iron نیز یافت میشود.
مطالعه موردی ۱: مدلسازی تغییرات اقلیمی با Civilization
سری بازیهای Civilization، به خصوص با بسته الحاقی Gathering Storm، یک نمونه عالی از شبیهسازی تأثیرات زیستمحیطی است. در این بازی، تصمیمات شما در مورد صنعتی شدن، استفاده از سوختهای فسیلی و تولید آلودگی، به طور مستقیم بر آب و هوای جهان تأثیر میگذارد و منجر به بالا آمدن سطح دریاها، طوفانهای سهمگین و ذوب شدن یخهای قطبی میشود. این بازی به میلیونها بازیکن در سراسر جهان به شکلی ملموس و تعاملی نشان میدهد که چگونه تصمیمات کوتاهمدت میتواند منجر به بحرانهای بلندمدت و برگشتناپذیر شود.
مطالعه موردی ۲: پیشبینی بحرانهای سیاسی با Hearts of Iron
بازی Hearts of Iron IV یک شبیهساز بسیار پیچیده از جنگ جهانی دوم است که در آن، شما کنترل کامل یک کشور را در دست میگیرید. این بازی به دلیل مدلسازی دقیق سیستمهای سیاسی، اقتصادی و نظامی، به ابزاری محبوب برای علاقهمندان به تاریخ و روابط بینالملل تبدیل شده است. بازیکنان میتوانند سناریوهای "چه میشد اگر..." را آزمایش کنند و ببینند که چگونه یک تصمیم کوچک دیپلماتیک یا یک اتحاد غیرمنتظره میتوانست مسیر تاریخ را به کلی تغییر دهد. این بازیها قدرت بالایی در نمایش پیچیدگی و غیرقابل پیشبینی بودن روابط بینالملل دارند.
مطالعه موردی ۳: شبیهسازی پاندمیهای جهانی با Plague Inc.
شاید مشهورترین نمونه از پیشبینی واقعیت توسط یک بازی، Plague Inc باشد. در این بازی، شما در نقش یک ویروس یا باکتری، تلاش میکنید تا قبل از ساخته شدن واکسن، تمام بشریت را آلوده کنید. این بازی به قدری واقعگرایانه بود که در دوران پاندمی کووید-۱۹، محبوبیت آن سر به فلک کشید و حتی توسعهدهندگان آن توسط سازمانهای بهداشت عمومی برای مشاوره دعوت شدند! Plague Inc به خوبی نشان میدهد که چگونه یک بیماری میتواند به سرعت در دنیای متصل امروز گسترش یابد و چه چالشهایی برای مهار آن وجود دارد.
محدودیتها: بازیها گوی بلورین نیستند
البته باید به خاطر داشت که بازیها و شبیهسازها، مدلهای سادهشدهای از واقعیت هستند و نمیتوانند تمام متغیرهای پیچیده دنیای واقعی، به خصوص "عامل انسانی" را پیشبینی کنند. آنها ابزاری برای درک بهتر احتمالات و پیامدها هستند، نه یک گوی بلورین برای دیدن قطعی آینده.
نتیجهگیری: قدرت شبیهسازیهای تعاملی
