مقدمه: معمای زیبای کپکام
در میان تمام بازیهای بزرگ و پرهزینهای که در سالهای اخیر معرفی شدهاند، کمتر عنوانی به اندازه Pragmata مرموز و سوالبرانگیز بوده است. این بازی که اولین بار در سال ۲۰۲۰ توسط کپکام (Capcom) معرفی شد، با یک تریلر خیرهکننده و سورئال، ذهن بازیکنان را درگیر خود کرد و سپس در یک سکوت خبری طولانی فرو رفت. Pragmata با اتمسفر علمی-تخیلی منحصر به فرد و ایدههای بصری عجیب خود، شبیه به هیچکدام از دیگر ساختههای کپکام نیست. اما این بازی دقیقاً چیست و چرا با وجود تأخیرهای متعدد، هنوز یکی از مورد انتظارترین عناوین نسل نهم است؟
Pragmata چیست؟ تحلیل تریلرهای سینمایی
تریلرهای منتشر شده از Pragmata، سوالات بیشتری را نسبت به پاسخها ایجاد کردهاند. ما یک فضانورد را در یک شهر خالی از سکنه و دیستوپیایی میبینیم که به نظر میرسد در کره ماه قرار دارد. او با یک دختربچه مرموز به نام "دایانا" و یک گربه هولوگرافیک همراه است. دنیای بازی دچار نوعی اختلال دیجیتال شده و مرز بین واقعیت و دنیای مجازی در حال فروپاشی است. این تریلرها با فضاسازی سنگین و کارگردانی سینمایی، بیشتر به یک فیلم علمی-تخیلی هنری شباهت دارند تا یک بازی ویدیویی سنتی.
گیمپلی: چه انتظاراتی میتوانیم داشته باشیم؟
با وجود اینکه گیمپلی زیادی نمایش داده نشده، اما میتوان از تریلرها سرنخهایی را استخراج کرد. به نظر میرسد Pragmata یک بازی اکشن-ماجراجویی سوم شخص با تمرکز بر داستانسرایی باشد. فضانورد داستان از ابزارهای تکنولوژیک مختلفی برای اسکن محیط و مقابله با دشمنان رباتیک استفاده میکند. همچنین به نظر میرسد که رابطه بین فضانورد و دختربچه، هسته اصلی گیمپلی و مکانیکهای بازی را تشکیل دهد؛ شاید چیزی شبیه به رابطه پدر و دختری در بازی God of War.
داستان و تئوریها: دختری در ماه و گربهای هولوگرافیک
داستان Pragmata بزرگترین راز آن است. چرا انسانها روی ماه زندگی میکنند؟ هویت واقعی دختربچه و گربه هولوگرافیک چیست؟ اختلالات دیجیتالی که در شهر رخ میدهد از کجا سرچشمه میگیرد؟ محبوبترین تئوری در بین طرفداران این است که دنیای بازی یک شبیهسازی کامپیوتری پیشرفته است و شخصیتهای داستان در تلاشند تا از این واقعیت مجازی فرار کنند.
سکوت طولانی کپکام: آیا باید نگران باشیم؟
Pragmata در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۲ منتشر شود، اما بارها با تأخیر مواجه شده و در حال حاضر تاریخ انتشار مشخصی ندارد. این سکوت طولانی باعث نگرانی برخی از طرفداران شده است. با این حال، کپکام تأکید کرده که پروژه همچنان در دست ساخت است و آنها برای ارائه یک تجربه باکیفیت و پولیشخورده، به زمان بیشتری نیاز دارند. این رویکرد محتاطانه، با توجه به سرنوشت بازیهای بزرگی که به صورت ناقص منتشر شدهاند، میتواند امیدوارکننده باشد.
نتیجهگیری: یک ریسک خلاقانه یا یک پروژه فراموششده؟
