مقدمه: بازگشت از برزخ توسعه
کمتر بازیای در تاریخ به اندازه Metroid Prime 4: Beyond طرفداران خود را منتظر گذاشته است. این بازی که اولین بار در E3 2017 معرفی شد، یک مسیر توسعه پر فراز و نشیب را طی کرد که شامل یک ریبوت کامل و سپردن دوباره پروژه به دست استودیوی Retro، سازنده سه گانه اصلی، در سال ۲۰۱۹ بود. اکنون، پس از سالها سکوت، نینتندو با یک نمایش گیمپلی جدید و تاریخ انتشار مشخص، امید را به دل طرفداران بازگردانده است.
داستان: ماجرایی جدید در سیاره Viewros
وقایع Metroid Prime 4: Beyond پس از نسخه سوم این سری رخ میدهد. ساموس آران، جایزهبگیر افسانهای، خود را به طرز مرموزی در سیارهای جدید به نام Viewros مییابد. او نه تنها باید با موجودات بومی این سیاره مبارزه کند، بلکه با رقیب قدیمی خود، Sylux، که کینه عمیقی از او و فدراسیون کهکشانی دارد، نیز روبرو خواهد شد. هدف نهایی ساموس، پیدا کردن راهی برای بازگشت به خانه است و به نظر میرسد داستان این نسخه، تمرکز بیشتری بر جنبههای سینمایی و احساسی خواهد داشت.
گیمپلی: کلاسیک و نوآورانه
بازی به ریشههای خود به عنوان یک شوتر اول شخص ماجراجویی وفادار مانده است. گشت و گذار در محیط، اسکن کردن دشمنان و محیط برای کسب اطلاعات و مبارزات، هسته اصلی گیمپلی را تشکیل میدهند. بزرگترین نوآوری این نسخه، اضافه شدن مجموعهای از "قدرتهای ذهنی" (Psychic Abilities) به ساموس است. او میتواند از این قدرتها برای حل معماها (مانند جابجا کردن اشیا) و همچنین در مبارزات (مانند کنترل مسیر گلولهها) استفاده کند. علاوه بر این، برای گشت و گذار در محیطهای بزرگتر بازی، یک وسیله نقلیه جدید شبیه به موتور به نام "Vi-O-La" در اختیار ساموس خواهد بود.
ویژگیهای کلیدی و تاریخ انتشار
- توسعهدهنده: Retro Studios
- سبک: اکشن-ماجراجویی اول شخص
- پلتفرمها: Nintendo Switch و Switch 2
- تاریخ انتشار: ۴ دسامبر ۲۰۲۵ (۱۴ آذر ۱۴۰۴)
نتیجهگیری: امیدی که دوباره زنده شد
بازگشت Metroid Prime 4 تحت نظر استودیوی Retro، بهترین خبری بود که طرفداران میتوانستند بشنوند. نمایش اخیر بازی نشان از یک عنوان خوشساخت، زیبا و وفادار به ریشهها دارد که در عین حال، با اضافه کردن مکانیکهای جدید مانند قدرتهای ذهنی، سعی در نوآوری نیز دارد. به نظر میرسد پس از یک انتظار طولانی و طاقتفرسا، ساموس آران آماده است تا یک بازگشت شکوهمندانه داشته باشد.
